NO ENS MOSSEGUEM LA LLENGUA! PERÒ, QUINA LLENGUA?
El
professor i lingüista Joan Solà deia -si no ho recordo malament- que
les persones que es dediquen a l'ensenyament passen per tres etapes: al
començament ensenyen el que han après a la facultat; després, van
canviat i ensenyen el que els agrada; i, finalment, en una darrera fase,
ensenyen el que interessa als seus alumnes. No cal dir que m'hi sento plenament identificat.
Des
de fa força temps, em vaig plantejar (i, de fet, em plantejo
constantment) quina és la meva funció com a professor durant un curs, en
una aula, en una classe. Què hi pinto, jo? Crec fermament que el paper
principal del professor (eps! o professora) en els temps actuals, amb
totes les noves tecnologies que hi ha al nostre abast, ha de ser el de
proporcionar als alumnes les eines adequades perquè assoleixen
determinats coneixements i, sobretot, perquè millorin la seva expressió,
perquè es puguin comunicar de manera més clara. A l'aula, estic
convençut que s'ha de prescindir de grans discursos o teories i de
llargues dissertacions. Cal aclarir i explicar conceptes i criteris
lingüístics de manera breu i sintètica cercant, sempre que sigui
possible, la complicitat dels alumnes. Cal dedicar la major part del
nostre temps a l'aula a activitats pràctiques. I els protagonistes han
de ser, esclar, els alumnes o aprenents. La funció del professor, doncs,
ha de ser la d'un guia.
Per
descomptat, la programació d'un curs oficial està determinada, en gran
part, per un examen, un model de prova, per uns materials, per
l'espai... I és que, al capdavall, l'objectiu dels alumnes sol ser,
generalment, obtenir un certificat oficial que els permeti millorar el
seu historial professional -encara que no sempre tothom persegueixi
aquesta fita. I, per tant, els continguts d'un curs oficial també solen
estar sotmesos, en aquest sentit, a aquesta prova final. Tot plegat, són
condicionaments importants. El que es tracta, doncs, és de com dur a
terme la nostra tasca de guia dins de les possibilitats i els
condicionaments que se'ns presenten.
Crec
fermament que els cursos de llengua, especialment els cursos de nivells
avançats o de redacció, no s'han de convertir en hores i hores de
teoria, no han de consistir a omplir el cap als alumnes amb normes i
conceptes difícils de pair, i amb regles i amb... Perquè, en aquest cas,
convertirem l'aula i les sessions en un ens avorrit, encotillat,
tancat. I perquè, molt probablement, la majoria dels alumnes, amb el
temps, hauran oblidat tot el munt de regles amb què els haurem atabalat.
És evident que cal que tinguin una base teòrica sòlida i cal que
assoleixen uns conceptes clars.
Tanmateix,
l'aprenentatge només l'assoliran amb la pràctica constant de les seves
competències comunicatives. És a través de la redacció de textos, de
l'expressió oral dirigida i estructurada, on han de manifestar els
coneixements lingüístics assolits. I a través de la lectura. Només
milloraran la seva competència lingüística i afermaran els seus
coneixements quan revisin i corregeixin les seves tasques. Sempre, per
descomptat, amb l'ajut del professor.
Durant
el curs de llengua catalana, intento transmetre la idea que, quan
escrivim i parlem, cal utilitzar un tipus de llengua "normal", sense
afectacions ni floritures. Un tipus de llengua adequat a cada situació, a
cada registre. Una llengua correcta, sense "barbaritats". Sense
elements morfològics, fonètics, lèxics que hi siguin aliens. Una llengua
que no sigui estrafeta, allunyada, dissolta. I que cal parlar i
escriure sense recança: correus, cartes, articles, blogs,
reclamacions...- en la nostra llengua, en tots els àmbits, sense
complexos.
És
ben cert que res no és blanc ni negre. Dins d'aquesta concepció
didàctica que acabo d'exposar, de manera sintètica i global, hi podem
introduir tot de matisos. I dins d'aquest espectre, el ventall de colors
-fins i tot de colors lingüístics- pot ser ben variat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada